Vanaf Tokyo verder Japan verkennen

17 april 2017 - Takayama, Japan

De week in Nederland vloog voorbij. Veel te doen voor de crematie van mijn Opa. Erg fijn om goed afscheid te kunnen nemen en samen met familie te zijn. Na de crematie hebben we gegeten bij ‘De Dagvisser’ (Tip!) in Scheveningen Haven, het favoriete restaurant waar wij met Opa naar toe gingen.

Van Schiphol vlogen we naar Tokyo. Het is Cherry Blossom season en er is geen betaalbaar hotel te vinden. De oplossing: een adult only / love hotel! Wel een kamer met geblindeerde ramen en om de kamer te verlaten moet je de receptie bellen om de deur te openen. Verder van alle gemakken voorzien met bubbelbad etc. en op een minibar met een bijzonder “adult” assortiment na, was het absoluut geen schimmige bedoeling. In Japan zijn de huizen klein en hebben mensen weinig privacy. Daarom maken veel echtparen gebruik van love hotels als ze privacy zoeken.

Meji-jingūTokyo Station & Ginza districtImperial Palace

De Lonely Planet omschrijft Tokyo als ’10 normal cities crammed into one megacity’. Tokyo is groot maar wel georganiseerd en schoon. Het is een stad met contrasterende stadskernen. Het ene moment sta je tussen de moderne wolkenkrabbers en vervolgens in een oude wijk met tempels of een wijk met veel creatieve subculturen. We keken onze ogen uit in de parken met Cherry Blossom en de mensen die deze tijd als excuus gebruiken voor een feestje, de sake vloeide goed (vooral onder de jongeren). De laatste avond in Tokyo zijn we met Arnoud en Nelly (inmiddels ook in Tokyo aangekomen) naar een ‘Kaiten Sushi’ restaurant geweest (sushi van de lopende band) en uiteraard kon karaoke ook niet ontbreken. Een geslaagde avond! Daarna vervolgde we onze reis door Japan met onze nieuw aangeschafte JR Passes.

Cherry Blossom @ Yoyogi-kōenSensō-ji tempelCherry Blossom @ Ueno-kōen

Onze eerste bestemming was het tempelcomplex van Nikko, deze is opgenomen in de Werelderfgoedlijst van de UNESCO. Helaas werd deze momenteel druk verbouwd. De dag erna namen we de trein naar Kawaguchi-ko om de trots van de Japanners te bewonderen, Mt. Fuji. We kwamen aan in de stromende regen en, ondanks dat we een hotelkamer met uitzicht op de berg hadden geboekt, was Mt. Fuji niet te zien. De volgende ochtend vroeg opgestaan. Zonlicht kwam al door de gordijnen, en jawel, het uitzicht was prachtig! Voor een nog beter uitzicht zijn we met een kabelbaantje naar een uitkijkpunt op 1104 meter hoogte gegaan. Daarna nog als bonus een uitzichtpunt bij een pagoda (De bonus was met zware backpacks flink wat trappen omhoog lopen!). Vervolgens de trein genomen naar Matsumoto, waar het oudste houten kasteel van Japan staat.

Shin-kyō bridgeMount Fuji met pagodaMatsumoto-jō castle 3

We wilden op onze reis door Japan in ieder geval één keer overnachten in een Ryokan (traditioneel Japanse accommodatie) en een onsen (Hot Spring) nemen. Om bij te komen van de afgelopen dagen namen we vroeg de trein naar onze volgende bestemming Yamanouchi. We zaten in Korakukan Jigokudani Ryokan, pal naast het Snow Monkey Park. Het was een zonnige dag en de apen lagen lekker in het zonnetje (bij slecht weer kruipen ze zelfs naast je in het onsen bad). We hebben heerlijk genoten van de apen, het bad en de rust.

Korakukan Jigokudani RyokanOnsen bij Korakukan Jigokudani RyokanSnow Monkey Park

Na een ontspannend dagje vervolgde we onze reis naar Kanazawa wat vooral bekend staat om Kenroku-en, een 17e eeuwse kasteeltuin, dat in de top 3 tuinen van Japan staat. We hebben hier ook de oude Geisha wijk bezocht (+ bier brouwerij) en lekkere vis gegeten op de Ōmi-chō Market. 's Avonds nog even hardgelopen en daarna welverdiende Kaiten Sushi gegeten. We zitten nu in Takayama, een oud dorp in de Japanse Alpen. Morgen vertrekken we naar Kyoto, de eindbestemming van onze Japan-reis.

Kenroku-en GardenHigashi Geisha DistrictHida Folk Village

Rutger

P.S. meer foto’s van Japan zijn hier te vinden.