Kyoto & van Osaka naar ......

26 april 2017 - Kota Kinabalu, Maleisië

De treinrit van Takayama naar Kyoto was erg mooi. We reden langs de Japanse Alpen, ruige rivieren en steile rotswanden. Dit laatste zorgde helaas ook voor een ongekende vertraging van 45 minuten: 'rocks on the tracks'….

In Kyoto hadden we een appartement geboekt, zodat we ook zelf konden koken. Het was een klein appartementje (alles is klein in Japan) maar het had een gaspitje, magnetron en mini oventje, dus “koken” ging zolang we het simpel hielden. Vaak lekker en goedkope sushi uit de supermarkt maar ook een avond lekker pizza gegeten met een flesje wijn erbij.

In Kyoto hebben we vooral erg veel gelopen. We hebben een wandelroute uit de Lonely Planet gedaan, die langs veel tempels, shrines, tuinen, parken en traditionelen wijken gaat. We zijn naar de Arashiyama Bamboo Grove geweest. En een avond door de gezellige Ponto-chō buurt gelopen en afgesloten met een welverdiend biertje.

Arashiyama Bamboo GroveSouthern Higashiyama District & Ponto-chō NeighbourhoodKiyomizu-dera (Buddhist Temple)Chion-in (Buddhist Temple)

Een dagtrip naar Nara mag niet ontbreken. Nara was vroeger de eerste hoofdstad van Japan en het bevat acht bezienswaardigheden die op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO staan. Wij waren zeer onder de indruk van de Tōdai-ji Temple met haar bijna 15 meter hoge Daibutsu (Great Buddha). Nara staat ook bekend om de tamme hertjes, die geduldig stonden te wachten bij de kraampjes die ‘deer biscuits’ verkochten.

Tōdai-ji & Daibutsu (Great Buddha)Hertjes :)Kasuga Taisha (Shinto Shrine)Yoshiki-en (Garden)

Vanuit Kyoto vervolgde we onze reis naar Osaka, om hier het vliegtuig naar onze volgende bestemming te pakken. We hadden bij ons hostel fietsen gereserveerd maar deze bleken kapot. Dan maar lopen. We begonnen bij het kasteel en zijn daarna over de Dōtombori gelopen, een waar gekkenhuis, alsof je over de kermis loopt! Na 25 km eindigde onze wandeling bij het beste Okonomiyaki restaurant van Osaka. Een heerlijke afsluiting op onze laatste avond in Japan!

Osaka CastleTako-yaki (octopus balls) @ DōtomboriDōtombori & selfie (zoekplaatje)Okonomiyaki (daar zijn we weer...)​​

Voor wie zelf langere tijd door Azië heeft gereisd klinkt dit misschien wel bekend in de oren: we zijn een beetje ‘tempel-moe’… Begrijp me niet verkeerd, Japan is echt prachtig en we hebben er enorm van genoten, maar na zoveel tempels beginnen ze allemaal een beetje op elkaar te lijken. Voor onze volgende bestemming gaan we daarom weer de natuur in. We zijn maandag aangekomen in Kota Kinabalu, Borneo!

Nina.

P.S. meer foto’s van Japan zijn hier te vinden.