Transsiberië express - Moskou naar Irkutsk

20 januari 2017 - Irkoetsk, Rusland

Het was even zoeken naar het 'juiste' treinstation want Moskou kent er 9. In de trein eerst heerlijk bijgeslapen, met dat gehobbel is het lekker tukken. Om half elf werden we gewekt door Luba, onze provodnitsa, met ons ontbijt en om meteen onze coupe te stofzuigen. Rest van de dag(en) bestond uit: lezen, een spelletje pesten (25-19), biertje, eten, filmpje kijken, slapen en uiteraard goed naar buiten kijken!

Het is 7 uur 's ochtends in Irkutsk, de thermometer staat op -27, we hebben drie lagen kleren aan en zijn klaar om de kou te trotseren. Bij sommige tussenstops zijn we wel het perron opgegaan om onze fles cola, sap of bier te koelen (10 minuten bij -20 en je hebt een koel drankje!). Maar nu stonden we buiten met onze backpack’s op zoek naar de bus naar Listvyanka. Na 30 minuten het cyrillisch schrift ontcijferen begonnen de onderkoelingsverschijnselen. Daarna is data roaming maar aangegaan (sorry CGI) voor een succesvolle google zoektocht. Uiteindelijk met een tram bij een busje gekomen dat ons met 100km/h over ijzige hobbelwegen naar Listvyanka bracht voor geen geld.

Aangekomen bij het bijna volledig bevroren Baikal meer wisten we de kou goed te trotseren. Met regelmaat bezochten we een restaurant of bar om de ledematen te ontdooien. De vele restaurants waren helaas doorgaans zeer leeg. Het blijkt geen hoogseizoen te zijn... Het mocht onze pret niet drukken, Listvyanka en het bevroren meer was zeer indrukwekkend.

Terug in Irkutsk een mooie stadswandeling gedaan. Waar het op de thermometer warmer was dan Listvyanka maar met een straf windje zeer onaangenaam. Dwalend door Irkutsk hebben we geleerd dat banken, apotheken en ijswinkels(!) geen goed herkenningspunt zijn want die vind je hier letterlijk op elke hoek van de straat. Het Engels van de Russen is gebrekkig. Het gesprek met een serveerster komt doorgaans niet verder dan: Repeat beer? Spasibo!

Morgen met de trein naar Mongolië.

Rutger.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Harry Geelen:
    20 januari 2017
    Leuk verhaal. Hou dat vast.
  2. Yvonne:
    20 januari 2017
    Nina het is vandaag koelkast haha ik lees je bericht morgen!
    We missen je!
  3. Matthijs:
    20 januari 2017
    Met -27 krijgt zelfs deze Eijsberg het koud. Brrrr... Gelukkig hebben wij net onze huidjes bruin gebakken in Egypte bij 23 graden. :)

Veel plezier in Mongolië.
  4. Yolanthe van den Boogerd:
    6 februari 2017
    Ziet er vooral heel koud uit!
    Veel plezier nog met jullie indrukwekkende reis!
    Groetjes vanuit ons toch niet zo heel erg koud kikkerlandje!

Yolanthe