Beijing, Harbin en Nanjing met Jing (en Wibi)

7 februari 2017 - Beijing, China

In de trein naar Harbin hebben we goed de tijd om ons in te lezen over o.a. de sjoemelende taxi chauffeurs in Harbin. De trein tikt 300km/h aan en onze hele coupe is aan het schransen geslagen. 5,5 uur later in Harbin ontwijken we de mannetjes die ons direct voor een “good price” een taxi aanbieden. Na een rij van 45 minuten stappen we in een officiële taxi, volgens de Lonely Planet kost het ca. 30RMB, eenmaal aangekomen staat de meter op 110RMB. Ik wil nog wel ruzie maken maar Nina vond dat het niet waard. Waarschijnlijk heeft ze gelijk…

In het hotel spreken ze zeer gebrekkig Engels. Toch willen ze ons helpen met kaartjes en vervoer voor het Snow & Ice festival de volgende dag. Die avond gaan we op zoek naar een restaurant met Engelse menukaart (we hebben de hoop op Engels sprekend personeel opgegeven). Na een half uur dolen bij -20 hebben we toch maar gekozen voor de Dumpling King met Chinese menukaart. Gelukkig hebben we heerlijk gegeten dankzij de Baidu Translate app die menukaarten vertaald.

Aangekomen in de chaotische aankomsthal van het Snow & Ice festival werd ik met veel verbazing aangekeken, een vrouw maakt snel gebruik van mijn bijzondere verschijning door mij te gebruiken als herkenningspunt. Eenmaal binnen heeft iedereen nog enkel oog voor de fantastische ijssculpturen.

Harbin Snow&Ice 1Harbin Snow&Ice 2Harbin Snow&Ice 3

Terug in Beijing, het is ondertussen weer wat drukker op straat. De eerste dagen was iedereen met familie het Chinese Nieuwjaar aan het vieren (en vuurwerk aan het afsteken). In drie dagen hebben we de Lama Temple, de Forbidden City en de Great Wall bij Badaling bezocht. Uiteraard hebben “we” ook Peking Duck gegeten. (Het is soms frustrerend dat Nina vegetariër is, maar nu zit het mee, want zelfs de kleinste duck is voor 2 personen. ;)

Beijing Lama TempleBeijing Lama Temple Rutger

Beijing Forbidden CityBadalling Great Wall

Vanuit Beijing vertrekken we naar Nanjing, voormalig hoofdstad van China en ooit zelfs de grootste stad van de wereld. Nanjing is ook de stad waar Jing en Wibi (Wiebe-Jan) nu zijn om het Chinese Nieuwjaar te vieren met haar familie. Met een aantal goede tips hebben we de stad verkent. De dag daarna met Wibi en Jing naar Suzhou gegaan, een oude plaats die bekent staat om zijn mooie tuinen, tempels en gedichten. Het is nu nog vooral populair bij de Chinese toerist. Naast dat het heel gezellig is met Wibi en Jing, ook heel fijn dat we met Jing nu een tolk bij ons hebben. Het gaat daardoor allemaal sneller en we krijgen veel meer te horen. Die avond drinken we rijstwijn en spelen we Chinees poker. Vandaag herstellen we daar nog van in Shanghai. Wibi en Jing zien we hier zaterdag weer, tot die tijd vermaken we ons vast prima zelf in Shanghai.

Rutger.

NanjingSuzhou6-2 Tiger Hill @ Suzhou met Wibi & Jing

1. Yvonne:
    7 februari 2017
    aah nina ik vind eenden ook zielig hoor... ik steun je ;) hahah Wederom genoten van jullie verhaal! have fun!
  2. Ida mulder:
    7 februari 2017
    weer genoten van jullie verhalen! Vanuit mijn bed met een soort griep.
  3. Mieke:
    7 februari 2017
    Super leuk om jullie zo te volgen!