Cambodja, Kuala Lumpur & Manilla

20 maart 2017 - Manilla, Filipijnen

De Thais-Cambodjaanse grensovergang Poi Pet is berucht om de vele scams van tour organisaties, “Government Officials” en taxi chauffeurs die je gezamenlijk op slinkse wijze geld aftroggelen. We hebben dit succesvol vermeden door onze reis in losse stukken te splitsen. Een ticket alleen naar de grens, zelf daar een visum kopen en pas na de grens een shared-taxi naar Siem Reap.

In Siem Reap staat het tempelcomplex Angkor Wat, het grootste religieuze monument ter wereld. Om dit niet nog een “zoveelste tempel”-ervaring te laten zijn hebben we gekozen om een gids (Tee) te nemen. Samen met een tuk tuk driver haalde Tee ons om 04:30 op om de zonsopgang bij Angkor Wat te zien. Na zonsopgang hebben we de drie meest interessante tempels bezocht, onderweg vertelde hij over de geschiedenis van Cambodja en Angkor Wat. Omdat we vroeg zijn vertrokken lagen wij al aan het zwembad toen het echt gevoelstemperatuurtje 39° was.

Angkor Wat Sunrise 14-3 Sunrise @ Angkor WatTa Prohm (Tomb Raider Temple)

Daarna gingen we naar Phnom Penh, waar we de Killing Fields en de martel gevangenis S-21 van de Rode Khmer hebben bezocht. Door middel van zeer indrukwekkende audio tours geeft het een heftige indruk van de tijd onder de Rode Khmer. Bij de Killing Fields wordt in detail verteld hoe mensen daar aan hun eind kwamen. Het verhaal bij de killing tree, waar kinderen vermoord werden door ze aan hun voeten beet te pakken en tegen de boom te slaan, gaat door merg en been. Bij S-21 gaat het verhaal verder met veel inzichten van een gevangene die het overleefde omdat hij als artiest nuttig was voor de Khmer. Hij moest afbeeldingen van Pol Pot maken. Andere mensen met een gave of studie werden als verrader en “root of the problem” beschouwd door de achterdochtige Rode Khmer die overal vijanden zag. Ohja en waarom kinderen? “Het probleem” moest met wortel en al worden uitgeroeid… Het was geen leuk verhaal, maar het is belangrijk om te weten zodat dit nooit weer mag gebeuren.

Killing TreeS-2117-3 'Tuk Tuk' naar Phnom Penh Airport

Vanaf Cambodja zijn we naar Japan gereisd. Rechtstreeks was prijzig, daarom vlogen we eerst naar Kuala Lumpur en 3 dagen later via Manilla (1 nachtje) naar Fukuoka. Dit scheelt €200,- pp. Helaas op de vlucht naar Kuala Lumpur hebben ze mijn backpack ogenschijnlijk achter het vliegtuig gebonden ipv erin. Resultaat een kapotte flightbag en een backpack vol gaten (zelfs een kabel in mijn backpack is kapot). In KL hebben we ons een paar dagen hoofdzakelijk vermaakt in de gym en gewerkt aan het filmpje van RENOPREIS in China. Het was buiten lekker warm maar door onweersbuien konden we er niet op uit.

Baggage18-3 KL Tower @ rooftop hotel20-3 Petronas Twin TowersJeepney

Momenteel reizen we door Japan samen met Arnoud en Nelly. Meer over Japan in een volgend blog...

Rutger